צבי גולדפינגר על עליית מחירי הקרקעות הצמודות לקווי המטרו העתידיים

בימים אלו עומדות להסתיים להן העבודות על הקו האדום של הרכבת הקלה, ובקרוב נוכל לנסוע בקו המחבר בין בת ים לפתח תקווה דרך תל אביב. העבודות על הקווים הנוספים, הירוק, הצהוב, הסגול וכדומה, נמצאות בשלבים הרבה פחות מתקדמים, וייקח זמן רב עד שאלו יושלמו. אולם כבר מרגע שהעבודות על הרכבת הקלה יצאו לדרך, הבינו במשרד התחבורה שהרכבת הקלה מציעה פתרון חלקי מאוד, אם בכלל, לבעיות הפקקים האקוטיות של מדינת ישראל. רכבת קלה היא בעלת קיבולת נוסעים קטנה מאוד יחסית (עד 500 נוסעים בכל רכבת), וכן תוואי הנסיעה שלה מאופיין בהמון מפגשי מסילה-כביש, מה שימשיך לתרום לפקקים מחד, ויאט את נסיעת הרכבת מאידך).

משום כך, ולמרות שהרכבת הקלה כאמור נמצאת בשלבים מתקדמים מאוד, החלו במדינת ישראל לעבוד על פרויקט המטרו. הפרויקט מכונה במשרד התכנון בשם "תמ"א 70", ומדובר בתכנית מתאר ארצית לתוואי המטרו שתעבור בגוש דן. במסגרת התוכנית ייבנו כ-109 תחנות מטרו ברחבי גוש דן, וייסללו 150 ק"מ של פסי רכבת המותאמים לרכבת הקלה. 

לפי צבי גולדפינגר המומחה לנדל"ן, להשפעת הרכבת הקלה תהיה השפעה אדירה על הנדל"ן בגוש דן: היות והפקקים בגוש דן בלתי נסבלים והמצב רק יחריף בעשור או שניים הקרובים, מגורים בקרבה ונגישות לתחנה של הרכבת קלה, משמע איכות חיים אמיתית. מעבר לכך, העלייה במחירי הנדל"ן במרכז כל כך ברורה, שהמדינה תגבה היטל השבחה מיוחד מבתים שייבנו בסמוך לרכבת, וזאת לשם מימון העלויות האדירות של הפרויקט. 

ההזדמנות לרכישת קרקעות לבנייה בסמוך לרכבת למעשה מתרחשת בימים אלו. לפי צביקה גולדפינגר העוסק רבות בהזדמנויות נדל"ן, ישנן קרקעות המיועדות לבנייה באזורים הסמוכים לקווים ותחנות הרכבת, שניתן לקנות כעת בזול במחיר ספקולטיבי, ולהרוויח Upside נהדר ברגע שהעבודות יחלו בפועל, קל וחומר כאשר הרכבת תהיה בנויה באמת. 

במציאות שבה ממילא קרקעות לבנייה במרכז מופשרות בקצב שאינו עומד בביקוש, היכן שכבר יש קרקעות כאלו ועוד בסמיכות לרכבת, כדאי לחטוף עכשיו במקום להתחרט בעתיד.