צבי גולדפינגר: על החשיבות של התחדשות עירונית בהערכות לרעידת אדמה בישראל

צבי גולדפינגר: על החשיבות של התחדשות עירונית בהערכות לרעידת אדמה בישראל

רעידת האדמה החזקה שפקדה את טורקיה וסוריה וגרמה למותם של יותר מ-50 אלף הרוגים, עשתה גם "רעידת אדמה" בישראל – ואנחנו מתכוונים תרתי-משמע. ראשית, הרעידה הורגשה כמעט בכל רחבי המדינה, כשישראלים רבים התעוררו משנתם ושנית. אומר איש הנדל"ן, צבי גולדפינגר. "הרעידה גרמה לנו עוד יותר להבין שהתחדשות עירונית היא כורח המציאות – לא רק בשביל לגור בדירה יפה ומודרנית יותר, אלא כי היא בעיקר יכולה להציל חיים".

אחד מהמרכיבים החשובים בשוק הנדל"ן הישראלי, הם פרויקטים של התחדשות עירונית. אנחנו רואים כאלה בכל עיר גדולה – בעיקר בערי המרכז וגוש דן. מדובר בפרויקטים מורכבים, בין אם מדובר ב"פינוי בינוי" – פרויקט של הריסה ובנייה מחדש – בדרך כלל מספר מבנים ובין אם מדובר בפרויקטים של "תמ"א 38", שמתבצעים בעיקר על ידי שיפוץ והוספת קומות למבנים חדשים.

צבי גולדפינגר, בעלים של "גולדפינגר נדל"ן", עוסק מזה שנים רבות בתחום הנדל"ן הישראלי והבינלאומי. לדבריו, ישנה חשיבות עצומה להתחדשות העירונית בארצנו, אם אנחנו רוצים להיערך כמו שצריך לרעידות האדמה. "בישראל יש אלפי מבני מגורים ישנים המועדים לפורענות ויכולים להתמוטט, גם ברעידת אדמה חלשה יותר ממה שראינו בטורקיה", הוא אומר. "התחדשות עירונית יכולה לסייע בשיפור הבנייה והתכנון של הערים, כך שהבניינים יהיו יותר עמידים לרעידות אדמה".

לא יהיה זמן לפנות דיירים במקרה של רעידת אדמה

סכנת העמידות של מבני מגורים ישנים בישראל, כבר מזמן אינה רק דבר תיאורטי. לפני שנה וחצי (ספטמבר 2021), לא נדרשה רעידת אדמה כדי לגרום לבניין מגורים ישן בחולון (רח' סרלין), לקרוס כמו מגדל קלפים. למרבה המזל, 32 הדיירים שגרו בו, פונו מבעוד מועד. במקרה של חס וחלילה רעידת אדמה, סביר להניח כי לא היה להם את הזמן להתפנות והם היו יכולים להיקבר תחת ההריסות.

תכנית תמ"א 38/1 (תיקון והוספת קומות למבנה קיים) ותמ"א 38/2 (הריסת מבנה קיים ובניית חדש) אושרה בממשלה, כבר בשנת 2005 ונכללים בה מבנים שהיתר לבנייתם ניתן לפני תחילת 1980, כשרובם נבנו בשנות ה-80. ההנחה היא שהם לא נבנו בזמנו בהתאם לתקן העדכני של היום (413), שנועד להבטיח את עמידותם בפני רעידות אדמה. לפי ההערכות, ישנם אלפי בניינים כאלה בישראל, עם סך כולל של למעלה ממיליון דירות הזקוקות להתחדשות עירונית.

התחדשות עירונית – כורח המציאות

"על הרשויות לשאוף לקדם כמה שיותר פרויקטים של התחדשות עירונית", אומר גולדפינגר. "מדובר בכורח המציאות. לא עניין של יופי וניראות, אלא הכרח בטיחותי במטרה למנוע אסונות, שחס וחלילה יקרו במקרה של רעידת אדמה בישראל. צר לי לשמוע קבלנים ויזמי נדל"ן המתלוננים על עיכוב בהליכים. לפעמים לוקח שנים לקבל היתרי בנייה ולקבל הסכמות מהדיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית. זה נובע מקיבעון ומבירוקרטיה, שמסבכת ותוקעת התקדמות של פרויקטים מסוג זה".

לדברי צבי גולדפינגר, פרויקט התחדשות עירונית דורש שיתוף פעולה של מספר גורמים. "ראשית אלה הרשויות המקומיות. הן אלה שיספקו לפרויקט את התשתיות הנדרשות, כמו גישה תחברותית, מים, חשמל, ביוב וכמובן מוסדות ציבור וחינוך", הוא אומר. "הגורם השני הם היזמים שנדרשים להכין תכניות מסלול מיסוי, הגשת היתרי בנייה וביצוע הבניין – ותוך כדי, גם לגרום לכך שהפרויקט יהיה רווחי עבורם.

ומהו הגורם השלישי?

"כמובן הסכמה והתאגדות של בעלי הדירות בפרויקט. כיום, לאחר רעידת האדמה השנה, התחושה היא שיש יותר בעלי הדירות, שרוצים להאיץ את יישומו, ופחות בעוד בעלי דירות שמעכבים ומתנגדים לו. הדיירים מבינים את הסכנה. וכל שהם יהיו מגובשים ומאורגנים יותר, כך הפרויקט יתקדם מהר יותר".

צבי גולדפינגר הוא הבעלים והמנכ"ל של חברת הנדל"ן, גולדפינגר נדל"ן