השפעת מיתון בארה״ב על ישראל

התחזיות בדבר מיתון אפשרי בארצות הברית ניבטות אלינו מכל פינה. מבחינה מסוימת, אנחנו למעשה כבר במיתון: רבים מגדירים מיתון בתור ירידה בצמיחה הנמשכת לפחות שני רבעונים ברצף. בארצות הברית, התמ"ג ירד במשך שני רבעונים ברציפות. עם זאת, נכון להיום הקברניטים במשק האמריקאי ממאנים להכריז על מיתון בשוק בארצות הברית. אולם הצפי לפי מודלים רבים, הוא שעד סוף 2023 נראה לא רק ירידה בצמיחה, אלא צמיחה שלילית ממשית. אולם בהנחה הכמעט ודאית שארצות הברית אכן בדרך למיתון, מה זה אומר על הכלכלה הישראלית?

לפי צבי גולדפינגר, ישראל היא חלק מן הכלכלה הגלובלית, וככזו, היא מושפעת ממה שקורה באירופה ובארצות הברית. למשל, ישראל מייצאת מוצרים ושירותים, בעיקר הייטק וכאשר יש מיתון בארצות הברית ובאירופה, יש פחות דרישה לייצוא הישראלי. בנוסף לכך, מיתון בארצות הברית משפיע על חברות אמריקאיות, ולכן זה אומר שאלו ישקיעו פחות בפיתוחים ישראלים (אקזיטים?), ויכניסו פחות כסף למשק הישראלי (וגם פחות כסף למדינה ממיסים). עם זאת, סבור צבי גולדפינגר, היות והשוק הישראלי הוא מאוד "בריא", במובן הזה שהוא נסמך על הייטק הנהנה במובן מסוים מביקושים קשיחים, המיתון בארצות הברית צפוי להשפיע על ישראל בצורה מתונה יחסית. למעשה, מדינת ישראל היא בין המדינות היחידות בעולם המערבי שעדיין מציגות תחזיות לצמיחה חיובית למשק לשנה הבאה.

לפי צבי גולדפינגר, השפעה עקיפה נוספת שיש למיתון בארצות הברית היא הריבית: העלאת ריבית בארצות הברית, אחד ממחוללי המיתון, גוררת כמעט בוודאות העלאה של ריבית בנק ישראל. זאת משום שאם הריבית בארצות הברית תהיה גבוהה משמעותית מזו של בנק ישראל, הדבר יביא לבריחה של ישירות מארצות הברית לישראל. אולם מעבר לכך, עליית ריבית יכולה להביא לפיצוץ של בועות פיננסיות, גם בישראל: חברות ועסקים שהיו ממונפים יתר על המידה בעידן הכסף הזול, פתאום "יחשפו את הפנים האמיתיות שלהם". איך אומרים? כשמרוקנים את המים מהבריכה, פתאום רואים מי שחה בלי בגד ים כל הזמן הזה. עם זאת, למרות החששות ממיתון, לבנק ישראל במובן מסוים אין ברירה אלא להעלות ריבית, כאשר זו עולה בארצות הברית, בוודאי בשיעורים חדים שכאלה.